štvrtok 13. decembra 2012

Domáce gaštanové pyré

 
  V tomto období rozmýšľam viac ako inokedy nad vôňami a chuťami, ktoré mi dotvárajú tak rozsiahly pojem ako sú Vianoce. Samozrejme, že k takýmto dôležitým detailom patria aj gaštany, ktoré som s poľutovaním ešte tento rok nemala možnosť ochutnať vo vianočnom mestečku u nás na Slovensku, avšak ja som si tú nezabudnuteľnú atmosféru sviatočných trhov navodila výrobou gaštanového pyré, ktoré tu bohužiaľ nedostať tak ľahko a jeho dovoz by bol predražený. Musím sa priznať, že som mala isté obavy, či výsledok splní očakávania, ale nakoniec ich dokonca aj predčil. No nakoniec to nezostalo len pri pyré, lebo som z neho na druhý deň vytvorila ešte mousse, ale o tom niekedy inokedy.

Rozpis všetkých surovín a výrobného procesu:

410 g uvarených očistených gaštanov (asi 850 g surových gaštanov)
20 g zmäknutého masla
160 g preosiateho práškového cukru
2 PL rumu alebo rumovej arómy (stačí aróma)
1 vanilínový cukor

  Gaštany zomelieme na mäsovom mlynčeku alebo v uzavretom mixéri dojemna. Pomaly primiešame maslo. Postupne pridávame cukor (odporúčam ho vmiesiť rukou), arómu a vanilínový cukor. Sformujeme nelepivú, hladkú hmotu, ktorú pre zintenzívnenie chuti zabalíme do mikroténu alebo alobalu a dáme do chladničky na minimálne 6 hodín odpočívať.
 
pozn.: z daného množstva vyjde cca 600 g gaštanového pyré
tip: ako na čistenie gaštanov - surové gaštany položené na utierke narežeme na ich užšom konci do tvaru X  pomocou zúbkovaného noža. Potom ich vhodíme do hrnca so studenou vodou (musia byť všetky zaliate vodou) a privedieme ich do varu. Následne hrniec odstavíme z ohňa a necháme 25 minút postáť pri izbovej teplote. Potom gaštany scedíme cez sitko, a ihneď ich vyklopíme na suchý plech. Pečieme ich pri 200°C asi 20-25 minút, pokiaľ nie sú všetky otvorené. Po dopečení počkáme 3-4 minúty a môžeme ich lúpať. Mne očistenie gaštanov na pyré zabralo asi 1,5 hodiny.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára