sobota 24. novembra 2012

Šifle



  Neľakajte sa, to len ide o nárečový výraz z okolia Nitry pre granadír (tento oficiálny názov som ešte pred takými dvoma rokmi veru nepoznala). Čo je však zaujímavé, že obyvatelia samotného nitrianskeho mesta ho takmer nepoznajú až na svetlé výnimky.
  Túto expresnú mňamku som robila v stredu, keď som ani za ten svet nevedela prísť nato, čo mám spraviť na obed, a pritom inšpirácií bolo nadostač, no ani jedna ma nezaujala natoľko, aby bola hodné sa ňou zapodievať. Šifle mi prišli ako blesk z čistého neba na rozum, a veruže musím samoľúbo priznať, že lepšie som ešte ani nejedla (doma som si dávala vždy len pár lyžíc a aj to tak raz za dva-tri mesiace. Možno to bolo v tom, že moja mama ich robila z domáceho cesta, čiže boli tvrdšie, a tá zemiaková plnka bola oveľa suchšia.). No čomu sa najviac teším je fakt, že mojej polovičke, ktorá o tomto jedle v živote ani nechyrovala a nieto aby ju dakedy jedla, chutilo tak, že si nabral dupľu.


pol balíka (250 g) fliačkov (tu sa predávajú maxi dlhé - asi 5 cm-ové, čo ale vôbec nevadilo)
6 stredne veľkých zemiakov
cca 1,5 vrchovatej PL tuhej bravčovej masti
1 cibuľa (ako milovníčka cibule som si jej dopriala 160g)
1 hrsť údenej suchej salámy alebo údeného mäsa
1,5 PL mletej sladkej papriky
200 ml teplej vody (množstvo závisí od konzistencie zemiakov; pokojne jej pridajte aj viac)
soľ a mleté čierne korenie podľa chuti
 
 
  Dáme variť dostatočné množstvo vody do veľkého hrnca. Keď už voda dosiahne bod varu, vsypeme za lyžicu soli (voda zašumí, čo je dobré, keďže sa prevzdušní, a tým pádom sa cestoviny nebudú lepiť), prilejeme trochu oleja, vhodíme cestoviny a varíme asi 8 minút. Scedíme ich, prelejeme studenou vodou, kvapneme pár kvapiek oleja a premiešame.
  Do rovnakého hrnca dáme variť aj zemiaky pokrájané na kocky a varíme ich domäkka. Scedíme ich a uložíme zatiaľ nabok.
  Na rozpálenom oleji si osmažíme na stredne veľké kocky pokrájanú cibuľu dosklovita. Pridáme zdroj bielkovín aka mäso (tá 1 hrsť sa nakoniec ukázala byť pre nás malým množstvom) pokrájaný na malé kocky, a znova chvíľu pražíme. Primiešame sladkú papriku a za stáleho miešania smažíme pár sekúnd, aby veľmi nezhorkla. Tento základ zalejeme vodou, ochutíme soľou a korením a necháme podusiť 3 minúty.
  Následne do neho pridáme zemiakové kocky, ktoré jemne popučíme (ja som improvizovala s opakom polievkovej naberačky), a taktiež aj uvarené šifle. Podávame s kyslou uhorkou alebo čalamádou.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára